Mindfulness

Det er sagt og skrevet mangt og meget om mindfulness. Her kommer en enkel oppskrift på en øvelse du kan gjøre sjøl. Klienter i terapi trenger oppfølgning og mer avanserte metoder, men her er hvordan vi begynner.

Sitt i en passe behagelig stol. Så begynner du å kjenne. Kjenn på følelsen av fot mot golv. Kjenn på følelsen av stol mot kropp. Hør på lydene i rommet. Kjenn på luktene i rommet. Kjenn på temperaturen i rommet. Kjenn så godt etter du kan.

Kjenn på pusten din. Kjenn på magemuskelen som du puster med. Trekk inn pusten. Kjenn hvordan den kommer inn i nesa di. Inn i munnhulen. Gjennom svelget. Ned i magen. Press inn magemuskelen og skyv ut lufta. Kjenn hvordan den kommergjennom halsen. Inn i munnhulen. Ut av munn eller nese.

Kjenn på følelsene inne i kroppen din. Kjenn på følelsene når de kommer. Ikke gjør noe for at følelsene skal komme eller gå. Bare kjenn på dem når de kommer og kjenn på dem mens de er der.

Gjør det to ganger om dagen i fem minutter.

I

I terapi er øvelsene mer kompliserte, og de gis under veiledning. De må skreddersys for hver pasient og tas med inn i samtalen. Disse øvelsene fungerer dersom du er normalt stresset og ønsker å unngå å komme i terapi.

Print Friendly, PDF & Email