Alle lærere prøver å gi alle barn i sitt klasserom så god under­vis­ning som mulig. En gruppe på mel­lom 5 og 15 pros­ent av den totale elev­massen som trenger en annen tilpas­set opplæring enn resten av elevene, har dessverre i mange år ikke fått den beste under­vis­nin­gen de kunne få. En av hov­edår­sak­ene er at denne elev­massens behov ikke har vært en del av pen­sum på lan­dets utdan­ningsin­sti­tusjon­er for ped­a­goger før nylig.

I 216 fast­s­lo Jøsenda­lut­val­get (NOU 2016:14, s. 8) at evner­ike elever i dagens skolesys­tem ikke i tilstrekke­lig grad blir sett og hørt:

Vi har gjen­nom utval­gsar­bei­det iden­ti­fis­ert, analy­sert og vur­dert en på mange måter upåak­tet side ved utdan­ningssys­temet som vis­er at en rel­a­tivt stor andel elever opplever at de ikke har et læringsmiljø hvor de kan realis­ere sitt store poten­sial for læring.

Forskn­ing­sopp­sum­merin­gen til utval­get trekker frem flere alvorlige kon­sekvenser av at elevene ikke blir sett og møtt i skole­sam­men­heng: (NOU 2016:14, s. 8)

  • Frafall og under­prestasjon
  • Sosial stig­ma­tis­er­ing
  • Mob­bing
  • Tristhet/ sørgmodighet
  • Feil­diag­nos­tis­er­ing eller sen iden­ti­fis­er­ing.

Vi i G‑TRE har hver for oss job­bet med denne prob­lematikken i mange år, og har blant annet bidratt til fore­drag på flere lær­erhøyskol­er, kurs på en rekke skol­er og test­ing og veiled­ning av enkel­telever de siste årene.

Vi kan blant annet til­by:

  • Test­ing av barn.
  • Veiled­ning av lærere og forel­dre
  • Bis­tand i skole-hjem samar­beid med fokus på bar­nets beste
  • Kurs og fore­drag for bl.a. barne­hager, skol­er, høyskol­er og uni­ver­siteter
  • Bis­tand i oppføl­ging av barn/elever over tid

G‑TRE har et stort nettverk av norsk og inter­nasjon­al eksper­tise som kan støtte oss på i vårt arbeid for å gi alle lærere mulighet til å gi alle elever best mulig utgangspunkt for resten av livet.

NB! Pga den pågående Coro­na-situ­asjo­nen har G‑TRE pt noe begrenset kap­a­sitet.

[/fusion_text][/fusion_builder_column][fusion_builder_column type=“1_4” layout=“1_4” spac­ing=”” center_content=“no” link=”” target=“_self” min_height=”” hide_on_mobile=“small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=”” hover_type=“none” border_size=“0” border_color=”” border_style=“solid” border_position=“all” border_radius=”” box_shadow=“no” dimension_box_shadow=”” box_shadow_blur=“0” box_shadow_spread=“0” box_shadow_color=”” box_shadow_style=”” padding_top=”” padding_right=”” padding_bottom=”” padding_left=”” margin_top=”” margin_bottom=”” background_type=“single” gradient_start_color=”” gradient_end_color=”” gradient_start_position=“0” gradient_end_position=“100” gradient_type=“linear” radial_direction=“center” linear_angle=“180” background_color=”” background_image=”” background_image_id=”” background_position=“left top” background_repeat=“no-repeat” background_blend_mode=“none” animation_type=”” animation_direction=“left” animation_speed=“0.3” animation_offset=”” filter_type=“regular” filter_hue=“0” filter_saturation=“100” filter_brightness=“100” filter_contrast=“100” filter_invert=“0” filter_sepia=“0” filter_opacity=“100” filter_blur=“0” filter_hue_hover=“0” filter_saturation_hover=“100” filter_brightness_hover=“100” filter_contrast_hover=“100” filter_invert_hover=“0” filter_sepia_hover=“0” filter_opacity_hover=“100” filter_blur_hover=“0” last=“no”][fusion_text columns=”” column_min_width=”” column_spacing=”” rule_style=“default” rule_size=”” rule_color=”” hide_on_mobile=“small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=”” animation_type=”” animation_direction=“left” animation_speed=“0.3” animation_offset=“”]

Om evnerike barn

NOU 2016: 14 Mer å hente — Bedre læring for elever med stort læringspoten­sial

Kom­petansep­a­kke om elever med stort læringspoten­sial

[/fusion_text][/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]